söndag 6 oktober 2013

Torrfotad

I går köpte jag mig ett par vinterkängor. Det är sådana där som ska stå emot både slask och kyla. Jag tänkte först att "torrskodd" var rätt benämning - men så är det ju icke! Det är ju fötterna som ska varma och torra oavsett vilket väglag det är - inte skorna.


Frosten har ju varit här nu i nästan två veckor. Det är tre veckor tidigare än förra året. Då kom första frostnatten den 10 oktober - onsdag i första älgjaktsveckan. I dag har det varit en grå dag med en del regn, men höstfärgerna hjälper till att lysa upp även en sådan dag.

I dag har jag skördat morötterna. Det blev ganska bra skörd. Det var ju ändå bara två rader i en odlingslåda. Dags att göra något åt de andra odlingslådorna också. Dillkronorna, humlen och en del kryddväxter har frusit och behöver rensas bort. Behöver väl också vända lite på jorden och helst ha i lite gödsel redan nu i höst.

I dag har bonden plöjt åkern som är utanför vårt köksfönster. Så där är det bara den svarta jorden som syns och det är bara att vänta på att den kommer några centimeter snö som kan lysa upp det hela. För min del får snön gärna komma så fort som möjligt. Ca 4 centimeter som ligger still där den ska.

Nu har klockan passerat midnatt och det är söndag. I dag ska min sambo på en kurs som han måste ha för sitt arbete. Känns tråkigt att helgen bara blir en dag när han är borta så långa dagar på veckorna. Men, men, han kan ju ta ut det i ledigt framöver och kanske få en långhelg nu i höst. Hösten är ju annars "helgbefriad" utan extra ledigheter förrän till jul.

Från fredag till lördag har vi haft besök av vår yngsta dotter, hennes son och vår äldsta dotters dotter.  Alltså en dotter och två barnbarn. Alltid roligt när de kommer och inte har bråttom hem.

Nej, nu ska jag gå ut med hundarna och sedan ska jag krypa i säng,





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar