torsdag 10 oktober 2013

Höstfärger

Medan en grå morgon har övergått i en uppklarnande dag har jag tänt ljus och suttit och stickat en stund. Det är inte direkt kallt inne - 20,7 grader - men jag tror att jag ska tända lite i kaminen ändå för att få bort den där lite råa fuktiga luften.  

Enligt planen för i dag ska jag ta itu med en hög med äpplen som stått någon dag. Gör jag inget åt dem i dag kan jag lika gärna slänga dem. Får bli lite äpplemos. Ska bara skära bort det fula, koka dem och köra dem i min KitchenAid. Tur att jag har en tillsats som passerar frukt o grönt - fast det är inte ofta jag använder den.

Ännu lite senare i dag ska jag enligt samma plan baka lite. Blir nog tekakor och havrekex som vanligt. Då blir min sambo glad när han slipper "köpebröd" i matsäcken. Ja så ser planen ut, men än har jag inte känt den energi som kan få mig att börja. Samma problem som vanligt - för lite energi och planen skjuts upp. Tekakor har stått i planen sedan i måndags och i dag är det torsdag. Samma sak med äpplena, men äpplena ska jag göra något åt även om energin är en bristvara. Det får väl bli den sån' där "måstesak".

Fast det skulle vara roligt att baka lite bullar. Det är väldigt länge sedan jag gjorde det. Om jag gör det sist så kan det bli lite bonus när det andra är gjort. Känns genast lite roligare att börja med det andra också. 

I helgen kommer vår äldsta dotter med sambo och två barn hit. De stannar över natt. Det gör också vår yngsta dotter. På söndag kanske vår näst yngsta dotter med två barn kommer (vi har fem barn). Då kan det vara gott med både bröd och bullar i frysen. 

Just nu känns det inte som om planen kommer att starta förrän i morgon, men i morgon behöver jag handla och städa. I värsta fall så åker jag inte och handlar förrän på lördag och tar döttrarna med mig. Det senare känns lite lockande. Skulle vara riktigt roligt att åka och handla ihop.

I förrgår plockade jag fram mina målargrejer - akvarellblock, färg och penslar. Det var länge sedan sist. Tror det är minst fem år sedan. Så i förrgår och i går målade jag lite. Jag började med att försöka få fram lite höstfärger på pappret. Det blev inget bra. Har väldigt svårt att bli nöjd med mina höstbilder. Målade en vinter/vår tavla. Den blev riktigt bra. Jag har mycket lättare med den färgskalan. Så i går började jag med en höstbild av samma landskap som vinterbilden. Den blev faktiskt inte alls så illa. Får väl träna lite mer på höstfärgerna.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar